Δευτέρα 28 Δεκεμβρίου 2015

Καταναλωτικά ασυνείδητοι

Σχόλιο FFT: Μετά τους συνήθεις ύποπτους - γκρινιάρηδες Nonos + VIP, ας γκρινιάξει κι η Χριστίνα Αμερικάνου από το thinkover.gr

 Μάλλον ποτέ δεν θα καταλάβω πως η Ελλάδα των capital controls γεμίζει ασφυκτικά τις αγορές στην Ερμού, στο Χαλάνδρι, στο Μαρούσι, στην Κηφισιά, στη Γλυφάδα. Όχι δεν είμαι εγώ εκείνη που θα κατηγορήσω τους ανθρώπους που έχουν βγει για να ψωνίσουν αυτές τις γιορτινές μέρες, αλλά θα ήθελα να καταδείξω το ότι ακόμα και τώρα μετά πέντε χρόνια Μνημόνιο, ο Έλληνας
δυσκολεύεται να αναπτύξει καταναλωτική συνείδηση σε αγορές και λοιπές πληρωμές.

Η χώρα έχει capital controls από τον Ιούνιο και τίποτα δεν έχει αλλάξει σχετικά με τις καθημερινές συναλλαγές μας. Ακόμα η λέξη «πιστωτική» και «χρεωστική» κάρτα ακούγονται σε κάποιους ως… κινέζικες, ενώ η έκδοση αποδείξεων θεωρείται ακόμα «ντροπή» αν αυτή δεν δοθεί χωρίς την προτροπή του πελάτη.

Ιδιαίτερα μεγάλη εντύπωση μου κάνει όταν ακούω από φίλους και γνωστούς ότι δεν επιθυμούν την χρήση πιστωτικών και χρεωστικών καρτών, γιατί –όπως λένε- δεν μπορούν να κοντρολάρουν τα λεφτά που ξοδεύουν, ενώ εξοργίζομαι όταν ακούω ότι μεγάλες επιχειρήσεις απαιτούν πληρωμές μόνο με ρευστό!

Εδώ και πολλά χρόνια χρησιμοποιώ την πιστωτική μου κάρτα για κάθε είδους εξόφληση λογαριασμού (ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ, κινητό), όπως και για καθημερινές συναλλαγές (σούπερ μάρκετ, πρατήρια βενζίνης), αγορές για μένα ή την οικογένειά μου. Επίσης, εδώ και πολλά χρόνια απαιτώ απόδειξη σε κάθε μου συναλλαγή. Η πιστωτική μου έχει συνδεθεί με τον μισθοδοτικό τραπεζικό μου λογαριασμό και μέσω πάγιας εντολής εξοφλείται σε συγκεκριμένη ημερομηνία κάθε μήνα, μια και ειδικά τώρα με τα capital controls το ρευστό είναι πολύτιμο, αλλά δεν θέλω να πέσω και στις παγίδες των τραπεζών.

Τώρα τις γιορτές έγινα μάρτυρας δύο περιστατικών. Το πρώτο σε μεγάλη αλυσίδα κομμωτηρίων, ιδιαίτερα δημοφιλή στα μεσαία εισοδήματα, με υποκατάστημα σε όλη την Αττική, η οποία δεν δέχεται πιστωτικές χωρίς μάλιστα καμία επισήμανση με την είσοδο στα καταστήματά της. Το αξιοπερίεργο είναι ότι οι πελάτισσες ουδόλως δυσανασχετούν! Το επιβεβαίωσα ιδίοις όμμασι κάνοντας μία βόλτα στο κομμωτήριο της γνωστής αλυσίδας στο κοντινό μου Χαλάνδρι. Πραγματικά. Όχι μόνο δεν δέχονται πιστωτικές αλλά σου λένε να περάσεις μια άλλη μέρα αφήνοντας την ταυτότητά σου για να εξοφλήσεις τον λογαριασμό. «Είναι πολιτική μας να μη δεχόμαστε πιστωτικές» λένε οι κοπέλες στο ταμείο, που φυσικά εκδίδουν απόδειξη μόνο εφόσον τους το πεις.

Το άλλο περιστατικό συνέβη σε φίλο μου, όταν πήγε παραμονή Χριστουγέννων σε δύο καταστήματα γνωστής αλυσίδας προϊόντων τεχνολογίας στην ευρύτερη περιοχή της Νέας Σμύρνης να πληρώσει ένα κινητό. «Δεν έχουμε μηχάνημα κύριε» και στα δύο καταστήματα της αλυσίδας (τυχαίο;) ήταν η απάντηση στην Ελλάδα των επτάμηνων πλέον capital controls!

Σε μια χώρα με capital controls σε εξέλιξη τέτοιες συμπεριφορές δείχνουν ότι και οι επιχειρηματίες δεν σέβονται τους πελάτες του, αλλά και ότι οι πελάτες τους δεν ενδιαφέρονται ν’ αλλάξει κάτι ως προς την καταναλωτική τους συμπεριφορά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου