15 Μαΐου 2016

Ξεκινούν οι Πανελλαδικές με Έκθεση

Θέματα της σύγχρονης ζωής, στο πλαίσιο της «πολιτικής ορθότητας», επιλέγονται τα τελευταία χρόνια στην Έκθεση, που περιλαμβάνεται στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας Γενικής Παιδείας με το οποίο παραδοσιακά –όπως και αύριο– δίνεται το εναρκτήριο λάκτισμα των πανελλαδικών εξετάσεων για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πέρυσι το θέμα της Έκθεσης ήταν σχετικό με την προστασία της πολιτισμικής μας κληρονομίας, το 2014 σχετικό με το έλλειμμα ανθρωπιάς. Θα ακολουθήσει την... πεπατημένη και η φετινή Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ανανεωμένη σε σχέση με πέρυσι) ή θα εκπλήξει τους μαθητές;

Ειδικότερα, η μεγαλύτερη κατηγορία υποψηφίων –84.441 τελειόφοιτοι και απόφοιτοι ημερήσιων και εσπερινών Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ)– μπαίνει πρώτη στη μάχη των φετινών Πανελλαδικών για τη διεκδίκηση μιας από τις 57.991 θέσεις στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Συνολικά 103.402 υποψήφιοι όλων των κατηγοριών θα διεκδικήσουν φέτος μία από τις 69.985 θέσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η Νεοελληνική Γλώσσα-Eκθεση καθώς είναι το πρώτο εξεταζόμενο μάθημα είναι κομβικό –κυρίως για ψυχολογικούς λόγους– για την πορεία των υποψηφίων. Το βάρος των μελών της ΚΕΕ δίνεται στον τρόπο με τον οποίο κάθε υποψήφιος θα αναπτύξει και θα τεκμηριώσει τις απόψεις του επί ενός θέματος. Ωστόσο, πολλοί επικρίνουν τις ΚΕΕ για έλλειψη πρωτοτυπίας στην επιλογή θεμάτων στα οποία οι υποψήφιοι καλούνται να αναπτύξουν τις απόψεις τους. Ενδεικτικά, πέρυσι η έναρξη των περυσινών πανελλαδικών εξετάσεων συνέπεσε με τον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων. Eτσι, πολλοί χαρακτήρισαν... σούπερ SOS το θέμα που ετέθη στην Εκθεση και αφορούσε την προστασία της πολιτισμικής μας κληρονομιάς και την αξιοποίηση των μνημείων των αρχαιολογικών χώρων της Ελλάδας.

Το 2014, επίσης, το θέμα της Eκθεσης αφορούσε το έλλειμμα ανθρωπιάς στην εποχή μας και πώς μπορεί να αντιμετωπισθεί εν μέσω της πολυεπίπεδης κρίσης. Αντίστοιχα, το 2013 οι υποψήφιοι εκλήθησαν να αναπτύξουν τις απόψεις τους σχετικά με την αποξένωση του ανθρώπου την εποχή του Διαδικτύου και τις επιπτώσεις που έχει η ανθρώπινη συμπεριφορά στο περιβάλλον.
Τι λένε οι εκπαιδευτικοί

«Τα θέματα απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή ώστε οι μαθητές να μην παγιδευτούν σε τυποποιημένα παραγωγής και σύνθεσης ιδεών», αναφέρει στην «Κ» ο έμπειρος φιλόλογος Βασίλης Τριπαμπούκης. «Για την επιτυχία στην Eκθεση, κρίσιμο είναι ο μαθητής να αναζητήσει την κεντρική ιδέα του θέματος, να επικεντρωθεί σε αυτή και να απαντήσει δομημένα και τεκμηριωμένα. Οι μαθητές που αποστηθίζουν τρόπους ανάπτυξης θεμάτων δεν είναι εύκολο να απαντήσουν με πληρότητα. Οσοι δουλεύουν δημιουργικά και αναζητούν τη σημασία των ιδεών φτάνουν σε ένα επίπεδο ωριμότητας και μπορούν να αποδώσουν θαυμάσια σε όποιο θέμα και αν τεθεί», προσθέτει, μιλώντας στην «Κ», η φιλόλογος Ελίνα Γκιόκα.

Μάλιστα, τα συμπεράσματα που προκύπτουν από τον τρόπο με τον οποίο οι υποψήφιοι χειρίζονται την Εκθεση αλλά και οι επιδόσεις τους στην εξετάσεις θεωρούνται βασικό στοιχείο για την αποτίμηση του εκπαιδευτικού συστήματος. «Στην Εκθεση ο μαθητής καλείται να αναπτύξει τη σκέψη του και να την εκφράσει. Είναι σύμφυτη με το τι πολίτες παράγει το σχολείο», τονίζει η κ. Γκιόκα.

Ωστόσο, στο σύνολο των μορίων το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας είναι ένα εκ των τεσσάρων ή πέντε, για όσους έχουν επιλέξει να εξετασθούν σε πέμπτο μάθημα, και ένα εκ των έξι για τους αποφοίτους που επέλεξαν το προηγούμενο σύστημα. Ολοι θα εξετασθούν στα ίδια θέματα. Πέρυσι το 84,39% των υποψήφιων έγραψε πάνω από 10 (το δεύτερο καλύτερο ποσοστό της εξαετίας μετά το 87% του 2013), αλλά μόνον το 0,99% αρίστευσε με βαθμό πάνω από 18.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου