Δευτέρα 17 Ιουλίου 2023

Πότε χρησιμοποιούμε λάθος το κλιματιστικό τού αυτικινήτου

Το air condition του αυτοκινήτου ανακουφίζει στον καύσωνα, αρκεί να αποφεύγουμε λάθη που αποβαίνουν σε βάρος της ευεξίας και της…τσέπης μας.
Τα συστήματα κλιματισμού άλλαξαν ριζικά τις καλοκαιρινές μετακινήσεις με αυτοκίνητο και έβαλαν τέλος στην ταλαιπωρία και την εξουθένωση του οδηγού και των επιβατών. Ανέβασαν επίσης ψηλότερα τον πήχη της οδικής ασφάλειας, επειδή δεν κουράζονται τόσο εύκολα οι οδηγοί και μπορούν να επικεντρώσουν την προσοχή τους στο δρόμο, ενώ διατηρούν τα γρήγορα αντανακλαστικά τους σε έκτακτες περιπτώσεις. Είναι μάλιστα επιστημονικά αποδεδειγμένο, ότι ένας οδηγός αντιδρά με θερμοκρασίες της τάξης των 35 βαθμών Κελσίου, σαν να έχει καταναλώσει μέσα στη ζέστη μισό λίτρο μπύρα ή ένα ποτήρι κρασί.
Ένας μεγάλος αριθμός οδηγών εξακολουθεί να μη γνωρίζει ωστόσο τη σωστή χρήση του air condition του Ι.Χ. του και αυτό έχει πολλαπλές συνέπειες, τόσο για την ασφάλεια και την ευεξία μας, όσο και για το πορτοφόλι μας. Ας δούμε λοιπόν ποια είναι τα πιο συνηθισμένα λάθη.


Ανοιχτά παράθυρα

Ο αερισμός ενός αυτοκινήτου στην αρχή μιας διαδρομής συμβάλλει στην αποτελεσματικότητα του air condition και διευκολύνει τη γρήγορη μείωση της θερμοκρασίας στο εσωτερικό. Από εκεί και ύστερα όμως κλείνουμε τα παράθυρα ερμητικά, για να μη μπαίνει μέσα ζέστη και για να μπορέσουμε να ρυθμίσουμε σωστά τον κλιματισμό, ενώ να σημειώσουμε ότι ένα ανοιχτό παράθυρο αυξάνει την κατανάλωση καυσίμου.




Yπερβολικά χαμηλή θερμοκρασία

Ο καλύτερος τρόπος για να δροσίσει γρηγορότερα μέσα στο αυτοκίνητό μας, είναι να επιλέξουμε για λίγα λεπτά τη λειτουργία μέγιστης ψύξης πατώντας το σχετικό μπουτόν, συνήθως με την ένδειξη «A/C max». Μόλις πετύχουμε την επιθυμητή ατμόσφαιρα, ρυθμίζουμε πλέον τη θερμοκρασία γύρω στους 22 με 23 βαθμούς Κελσίου, ώστε να νιώθουμε όμορφα και να μην κινδυνεύουμε να κρυολογήσουμε.



Ροή αέρα πάνω στο σώμα

Η ρύθμιση της ροής του αέρα είναι πολύ σημαντική, για να έχουμε μία ιδανική κατανομή χωρίς απώλειες ψύξης. Τα στόμια των ακριανών αεραγωγών ρυθμίζονται προς τα κάτω, ενώ τα μεσαία προς τα πάνω και όχι προς τα ζεστά παράθυρα, γιατί δεν κρυώνει σωστά ο θάλαμος επιβατών. Αποφεύγουμε επίσης να κατευθύνουμε τον αέρα πάνω στο σώμα μας, γιατί είναι ορατός ο κίνδυνος ψύξης και κρυολογήματος, ενώ μπορεί να πιαστούμε και νιώσουμε πονοκέφαλο.




Άγνοια των προγραμμάτων

Τα περισσότερα συστήματα κλιματισμού νέας γενιάς διαθέτουν στην αυτόματη λειτουργία με την ένδειξη «Auto» τρία διαφορετικά προγράμματα ρύθμισης της έντασης του αέρα (χαμηλή, μεσαία, δυνατή). Πολλοί οδηγοί δεν το γνωρίζουν και έτσι αρκούνται π.χ. στη χαμηλή ένταση, η οποία δεν επαρκεί σε συνθήκες καύσωνα. Είναι λοιπόν σημαντικό να διαβάσουμε το σχετικό κεφάλαιο στις οδηγίες του κατασκευαστή ή να εξετάσουμε προσεκτικά το μενού του κλιματισμού στο αυτοκίνητό μας, όπως εμφανίζεται στην οθόνη του συστήματος πολυμέσων.




Πολλές χειροκίνητες ρυθμίσεις

Στα παλαιότερης τεχνολογίας air condition γίνονται όλες οι ρυθμίσεις θερμοκρασίας, έντασης και κατανομής του αέρα χειροκίνητα. Τα νεότερα συστήματα κλιματισμού ενός αυτοκινήτου διαθέτουν προγράμματα αυτόματης λειτουργίας, τα οποία πρέπει να προτιμούμε αντί των χειροκίνητων ρυθμίσεων, επειδή ψύχουν γρηγορότερα και αποτελεσματικότερα τον θάλαμο επιβατών.




Δεν επιλέγουμε την ανακύκλωση αέρα

Στα παλαιότερα οχήματα κρυώνει γρηγορότερα το εσωτερικό, αν επιλέξουμε αρχικά τη λειτουργία ανακύκλωσης του αέρα, κρατώντας κλειστά τα παράθυρα. Την ίδια λειτουργία προτιμούμε και όταν πρόκειται να διασχίσουμε σήραγγες, προκειμένου να μην τραβάμε μέσα στην καμπίνα τον αέρα από τα τούνελ.




Άσκοπη χρήση του air condition

Όταν επικρατούν ήπιες θερμοκρασίες και δεν υπάρχει πλέον καύσωνας, αρχίζουμε και μειώνουμε τη χρήση του air condition και προτιμούμε τον φυσικό εξαερισμό του οχήματος. Σε πολλά νεότερα μοντέλα υπάρχει για τέτοιες περιπτώσεις το πρόγραμμα «Eco» για περιορισμό της κατανάλωσης καυσίμου, ενώ στα παλαιότερα καλό είναι να μην ενεργοποιούμε το air condition για ψύλλου πήδημα. Σημαντικό! Ακόμη και το χειμώνα, πρέπει να βάζουμε τουλάχιστον μία φορά τον μήνα σε λειτουργία τον κλιματισμό του αυτοκινήτου μας για λόγους καλής συντήρησης.

1 σχόλιο: